Blue Flower

Na een klinkende 14-6 zege op Heymans Excelsior staat CT Limburg na 6 rondes  alleen op kop met een 100% score en mag zich dus Herbstmeister noemen.

Zaterdag 21 December kwamen 2 Brabantse clubs naar Maastricht om daar te strijd aan te gaan tegen onze teams. Bij voorbaat beloofde het een mooie dammiddag te worden en dat werd het!

Wij , CT Limburg, moesten  tegen een van onze 2 achtervolgers, een team met 1 wedstrijd punt minder en die wilden wel stuivertje wisselen zo vlak voor de Kerst. We konden deze keer ook in een heel sterke opstelling de strijd aangaan en zagen dat onze tegenstander toch wel behoorlijk wat aderlatingen had gelaten, we begonnen dus met goede moed.

Als eerste was het Henri die zijn doorgaans degelijk spelende tegenstander Armold Beset in de opening met een damcombinatie verraste die ten koste van een schijf eraf ging maar een 2e schijf kwam op de tocht te staan en toen Verovering van deze schijf niet meer te verhinderen was , was een eerste zege van ons een feit.

Vervolgens was het de beurt aan de 2e Waal van ons Michel, die afgelopen week voor het eerst Opa was geworden en vandaag tegen de heel jeugdige Rens van den Boer. In gedachten hoopt Michel al ooit zo tegen zijn kleindochter zo kunnen spelen. Michel wist wat hem te doen stond en bouwde langzaam een klassieke stand op , die voor zijn tegenstander te moeilijk werd en na een foute ruil van hem wist hij naar dam te manouvreren. Het was 13.30 uur toen zijn tegenstander opgaf en de stand was 4-0. De voortekenen van een gemakkelijke zege waren er maar de andere 8 bleven geconcentreerd  spelen.

Het noodlot leek toe te slaan toen de onverslaanbare Peter een fout maakte tegen Frans Engels. Het leek al of het remise was toen Peter een fout maakte en door een combinatie werd verslagen. 4-2. Zou het dan toch gebeuren?

Weer was het een van onze Belgen die CT Limburg weer meer vertrouwen in een goede afloop gaf. Luc had tegen zijn charmante tegenstandster Arfida Beset een ingewikkelde stand op het bord. Toch wist Luc het hoofd koel te houden en naam de eerste keer een damzet nog niet. Toen haar tegenstandster een ruil deed die haar bij verkeerd slaan van Luc de overwinning zou bezorgen sloeg Luc wel goed en vervolgde meteen met een winnende damzet! 6-2 de marge zag er weer goed uit.

Vervolgens was het de Roermondenaar Jeroen die weer een dubbel blauwe uitslag boekte door de tegenstander met ruim 250 rating punten meer te verslaan. Ties Slagter meende gezien de ontwikkeling op het scorebord met enig risico Jeroen snel op te rollen. Maar Jeroen vond de juiste verdediging en sterker nog de agressieve aanvalsschijf werd opgerold. Het overwicht bouwde hij daarna rustig uit naar nog een schijf en de overmacht in het eindspel wikkelde hij koeltje af en hij tuimelde niet in een knoop en bracht zijn schijven in een stelling die naar een 4 om 1 zouden leiden en toen gaf zijn tegenstander op. 8-2. Alle onzekerheid was weg gezien de standen op de andere borden.

Erik was zo verstandig het remise aanbod van zijn tegenstander Jan Bergmans te aanvaarden. Het was een positionele partij geweest waarbij Erik zijn tegenstander alle zetjes deskundig was ontweken en dus rolde er eem gelijkwaardige remise uit de strijd. 9=3.

Het was mister Maastricht Ber die voor een sterk gespeelde centrumspel partij zijn tegenstander steeds verder naar de rand drukte, Uiteindelijk haalde Ber ook het eerst dam en wist zoals wij wel weten hier zo handig mee om te gaan dat zijn tegenstander moest opgeven terwijl hij toch al op 45 stond. 11-3. De overwinning was een feit, we waren zelfs de spelers van het eerste 10-tal te snel af.

Onze Italiaan Renzo speelde tegen Joop Achterstraat die een vervaarlijk uitziende voorpost moest innemen. Renzo prakkezerde zich suf over hoe hij met combinatieve dreigingende voorpost kon winnen maar Achterstraat verdedigde secuur en toen in het late middenspel de schijf definitief behouden werd was er ook geen sprake meer van voordeel. De vrede werd getekend. 12-4.

Leo speelde een boeiende partij tegen Frans Reijkers en de stelling bleef moeilijk in te schatten.  Met 28-22 gooide Leo de knuppel in het hoenderhok. 2 keer volgde een grote afwikkeling waarbij Leo tijdens de laatste tijdelijk een schijf verloor. Ten gunste van positineel voordeel werd deze terug geofferd. Het voordeel bleek winnend te zijn waardoor Leo verloor. 12-6.

Het slotakkoord was voor onze in Belgie wonende Marcin. Na een sterk gespeelde positionele partij moest zijn tegenstander Johan Alidarso een schijf offeren in de hoop met de compensatie er nog een remise uit te slepen. Marci ging er nog eens echt voor zitten en ruilde af naar een 3 om 2 eindspel waarin zijn tegenstander moest opgeven. Wanneer onze bankzaken met al deze precisie worden uitgevoerd dan hoeven we ons geen zorgen te maken over onze financien. 14-6 Een grote zege op een topploeg.

Ook onze grote broers wonnen van het andere Brabant team met dezelfde cijfers en de stemming was daarna goed. Ook d'Amateurs bleven nog lang hangen in ons clublokaal in Maastricht.

Over 2 weken wacht ons weer een team dat met ons stuivertje wil wisselen. Of we dan weer kunnen pieken hangt natuurlijk van onze jaarwisseling af.

De analyses door Scan van alle 20 partijen staan weer hier.