Zaterdag 2 December verloor medekoploper CT Limburg met 7-9 de uitwedstrijd tegen Damclub Zenderstad uit Ijsselstein.

Zaterdag 2 December speelden we in het toonaangevende veilinghuis Heritage in Ijsselstein. Tussen de kasten met dure munten, schilderijen, postzegels, bronzen beelden en heel veel dure whiskeyflessen bonden we de strijd aan tegen Zenderstad dat met 1 punt achterstand op de koplopers begon aan deze belangrijke en spannende wedstrijd. Ruim op tijd waren we aanwezig en de ruimte was nog in de "opwarmfase" toen we daar ontvangen werden door de gastheren.

Als laatste kwam Erik binnen toen de wedstrijd al enkele minuten oud was. Het was een middag waarop lang gewacht moest worden op de eerste uitslag. Maar na 3 uur dammen had Erik een remise bereikt tegen Patrick van Tol. 1-1

Vervolgens was het Marcin, die aan zijn tegenstander Piet Schep voor de wedstrijd vroeg of hij deze middag net zo gul strooide met punten als zwarte Piet met pepernoten, die remiseerde tegen zijn 80 jarige tegenstander. 2-2

Dat dammen ook een sport is voor ouderen bewees de 85-jarige Gerard Bakker die onze sterke en nog jonge Theo Blom versloeg en Zenderstad leidde prompt met 4-2.

Vervolgens speelde Dré remise tegen een van de jongere dammers, Carl van der Horst 5-3.

Onze jonge Ger won vervolgens met een combinatie van de 77-jarige Hans Verhoeven en de stand was weer gelijk 5-5.

Daarna speelde onze Luc remise tegen de vermoedelijke connectie van de Heritage, Jacco Scheper 6-6

Onze troef Renzo speelde tegen een oorspronkelijk uit Limburg afkomstige Bert Habets. Laatstgenoemde had Renzo in de opening vastgezet en Renzo moest een schijf offeren. Met een schijf minder kwam Renzo er niet meer aan te pas. Zijn tegenstander speelde het perfect uit 8-6 voor Zenderstad.

Jeroen moest hard knokken voor een punt maar hield zijn hoofd koel en sleepte een remise voor de poorten van de hel weg en de eindstand was 9-7 voor Zenderstad. Inmiddels was Bert Habets bij het bord gearriveerd en hij wees Arie Koster erop dat hij op een schitterende manier had kunnen winnen. Al met al een mooie lange wedstrijd waarin beide teams vochten voor wat ze waard waren en wellicht wordt Zenderstad kampioen. 6 Januari wacht de thuiswedstrijd tegen Geleen.

Raes DC wint na een spannende wedstrijd met 9-7 van Lent.

Dat het ook deze keer spannend zou worden tegen Lent dat wisten we van tevoren. Om veilig te zijn moet je in het linker rijtje eindigen want anders wacht mogelijke degradatie. Het leek lang te duren voordat de eerste uitslag kwam maar om 14 uur 42 min kwam de eerste uitslag en dat was meteen een enorme domper voor ons want onze kopman Dennis was al een uur zo in gedachten dat hij zijn tijdmanagement had vergeten en op de klok verloor. 0-2

Gelukkig was het Janes, die een einde maakte aan zijn matige seizoensouverture door combinatief te winnen van Eep van Maanen en dat was de beste troost voor Dennis  en het werd 2-2 en dus gelijk.

Dick speelde een degelijke partij en remise was hier de juiste uitslag 3-3

Onze debuterende Italiaan Luca keek bij zijn eerste wedstrijd de kat uit de boom en speelde remise tegen Gerold Kosman 4-4.

Het zal ongetwijfeld voor Luca genieten zijn geweest toen hij zag hoe onze topscoorder Eric, de doorgaans degelijk spelende Jan Jacobs versloeg en het werd 6-4 voor ons.

Ook invaller Leo speelde veilig naar een remise toe en de voorsprong bleef met de tussenstand 7-5.

Vervolgens een zware tegenvaller voor ons. Onze voorzitter/secretaris was niet berekend op de acties van Gert van Willegen en verloor en het werd dus gelijk 7-7.

Alle ogen waren nu gericht op het bord van Gijs. Zijn tegenstander dreigde naar remise te laveren maar de damafname van Gijs zijn dam werd hem fataal. Gijs wist zijn 4 losse schijven in veiligheid te brengen en zijn tegenstander besefte dat dit uiteindelijk 4 dammen zouden worden en dus gaf hij op. 3 remises en 5 winstpartijen, hoe mooi kun je een wedstrijd hebben?

6 Januari wacht de andere tegenstander uit Nijmegen op ons maar dan spelen we thuis en wellicht weer een 8-8 of 9-7, 7-9 wedstrijd en dus volop spanning.